Vladimír Grégr: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „'''*'''3. srpna 1902 Praha – 22. února 1943 Berlín, Byl čsl. architekt meziválečného období, autor mnoha vil na Barrandově, Trilobit-baru a mno…“) Značka: editace z Vizuálního editoru |
Značka: editace z Vizuálního editoru |
||
| (Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| − | '''*'''3. srpna 1902 Praha – 22. února 1943 Berlín | + | [[Soubor:Vladimír Grégr.jpg|náhled]] |
| + | '''*'''3. srpna 1902 Praha – 22. února 1943 Berlín | ||
Byl čsl. architekt meziválečného období, autor mnoha vil na Barrandově, Trilobit-baru a mnoha dalších staveb v jiných lokalitách. Byl potomkem politika Eduarda Grégra. Byl také autorem designu železničního vozu Slovenská strela. Zapojil se i do odboje proti nacismu, kdy působil v Politickém ústředí. | Byl čsl. architekt meziválečného období, autor mnoha vil na Barrandově, Trilobit-baru a mnoha dalších staveb v jiných lokalitách. Byl potomkem politika Eduarda Grégra. Byl také autorem designu železničního vozu Slovenská strela. Zapojil se i do odboje proti nacismu, kdy působil v Politickém ústředí. | ||
| + | |||
| + | Narodil se jako vnuk politika Eduarda Grégra. Vystudoval architekturu na pražské technice, dlouho pobýval v USA a v roce 1932 založil vlastní architektonickou kancelář. Je považován za jednoho z nejtalentovanějších českých architektů meziválečného období, rozšiřujícího estetiku Nové budovy. | ||
| + | |||
| + | Po okupaci českých zemí wehrmachtem rozšířil své kontakty za účelem politického vzdělávání a pohyboval se v prostředí vznikající občanské odbojové skupiny Politické ústředí (PÚ - Politické centrum). Přichází také do kontaktu s předními osobnostmi vojenské organizace Obrana národa (ON - obrana národa). | ||
| + | |||
| + | Když se Vladimír Grégr koncem roku 1939 dozvěděl o možnosti tajně převézt Čechy přes hranice přes železničáře [[Ctibor Träger|Ctibora Trägera]], zprostředkoval mu kontakty, které nakonec umožnily 22. ledna 1940 útěk ministra zemědělství Ladislava Karla Feierabenda. . Toto je blízko PÚ a vstupuje do československé exilové vlády v Londýně. | ||
| + | |||
| + | V polovině března 1940 byl zatčen Vladimír Grégr. Dne 10. září 1942 ho „Lidový soud“ spolu se [[Zdeněk Mejstřík|Zdeňkem Mejstříkem]] odsoudil k trestu smrti za „zrádné zvýhodňování nepřítele a přípravu velezrady“. Vladimír Grégr byl zavražděn v Plötzensee 22. února 1943. | ||
Aktuální verze z 21. 6. 2023, 12:00
*3. srpna 1902 Praha – 22. února 1943 Berlín
Byl čsl. architekt meziválečného období, autor mnoha vil na Barrandově, Trilobit-baru a mnoha dalších staveb v jiných lokalitách. Byl potomkem politika Eduarda Grégra. Byl také autorem designu železničního vozu Slovenská strela. Zapojil se i do odboje proti nacismu, kdy působil v Politickém ústředí.
Narodil se jako vnuk politika Eduarda Grégra. Vystudoval architekturu na pražské technice, dlouho pobýval v USA a v roce 1932 založil vlastní architektonickou kancelář. Je považován za jednoho z nejtalentovanějších českých architektů meziválečného období, rozšiřujícího estetiku Nové budovy.
Po okupaci českých zemí wehrmachtem rozšířil své kontakty za účelem politického vzdělávání a pohyboval se v prostředí vznikající občanské odbojové skupiny Politické ústředí (PÚ - Politické centrum). Přichází také do kontaktu s předními osobnostmi vojenské organizace Obrana národa (ON - obrana národa).
Když se Vladimír Grégr koncem roku 1939 dozvěděl o možnosti tajně převézt Čechy přes hranice přes železničáře Ctibora Trägera, zprostředkoval mu kontakty, které nakonec umožnily 22. ledna 1940 útěk ministra zemědělství Ladislava Karla Feierabenda. . Toto je blízko PÚ a vstupuje do československé exilové vlády v Londýně.
V polovině března 1940 byl zatčen Vladimír Grégr. Dne 10. září 1942 ho „Lidový soud“ spolu se Zdeňkem Mejstříkem odsoudil k trestu smrti za „zrádné zvýhodňování nepřítele a přípravu velezrady“. Vladimír Grégr byl zavražděn v Plötzensee 22. února 1943.
