Jan Bervida: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „''* 4. 9. 1893 Radkov u Tábora, † 26. 1. 1962 New York (USA), odborník v oboru letecké techniky, odbojář.'' Maturoval na táborské reálce a ve š…“) Značka: editace z Vizuálního editoru |
Značka: editace z Vizuálního editoru |
||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
Maturoval na táborské reálce a ve školním roce 1913/14 začal studovat na české technice v Praze obor spojovací technika. 1914 narukoval na východní frontu, 1919 padl do ruského zajetí. Po vzniku československých legií se stal jejich příslušníkem. Do Československa se vrátil přes Vladivostok a USA. Dostudoval techniku s titulem diplomovaný inženýr. Od poloviny 20. let pracoval na ministerstvu veřejných prací v odboru letectví a ve 30. letech byl jeho přednostou. Po okupaci Československa hitlerovským Německem musel z ministerstva odejít a až do 1945 učil na střední průmyslové škole v Praze. Během okupace byl obviněn ze spolupráce s exilovou vládou v Londýně, ale proces se v důsledku skončení druhé světové války v květnu 1945 neuskutečnil. 1945 až 1948 působil jako ředitel odboru letectví ministerstva dopravy a zároveň jako ředitel Československých aerolinií. Ve druhé polovině 30. let se stal členem výboru Aeroklubu Republiky Československé. Tuto instituci zastupoval i v Mezinárodní letecké federaci (FAI). Od 1946 byl členem Leteckého poradního sboru při Hospodářské radě vlády ČSR. Na přelomu let 1947–48 odešel B. i s rodinou do emigrace. Nejprve žil v Paříži a účastnil se tam činnosti v československých exilových institucích, potom přesídlil do USA a zastával tam funkce vedoucího zaměstnance v International Civil Aviation Organisation (ICAO) v New Yorku a v Montrealu. | Maturoval na táborské reálce a ve školním roce 1913/14 začal studovat na české technice v Praze obor spojovací technika. 1914 narukoval na východní frontu, 1919 padl do ruského zajetí. Po vzniku československých legií se stal jejich příslušníkem. Do Československa se vrátil přes Vladivostok a USA. Dostudoval techniku s titulem diplomovaný inženýr. Od poloviny 20. let pracoval na ministerstvu veřejných prací v odboru letectví a ve 30. letech byl jeho přednostou. Po okupaci Československa hitlerovským Německem musel z ministerstva odejít a až do 1945 učil na střední průmyslové škole v Praze. Během okupace byl obviněn ze spolupráce s exilovou vládou v Londýně, ale proces se v důsledku skončení druhé světové války v květnu 1945 neuskutečnil. 1945 až 1948 působil jako ředitel odboru letectví ministerstva dopravy a zároveň jako ředitel Československých aerolinií. Ve druhé polovině 30. let se stal členem výboru Aeroklubu Republiky Československé. Tuto instituci zastupoval i v Mezinárodní letecké federaci (FAI). Od 1946 byl členem Leteckého poradního sboru při Hospodářské radě vlády ČSR. Na přelomu let 1947–48 odešel B. i s rodinou do emigrace. Nejprve žil v Paříži a účastnil se tam činnosti v československých exilových institucích, potom přesídlil do USA a zastával tam funkce vedoucího zaměstnance v International Civil Aviation Organisation (ICAO) v New Yorku a v Montrealu. | ||
+ | |||
+ | https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Bervida |
Aktuální verze z 5. 5. 2024, 21:04
* 4. 9. 1893 Radkov u Tábora, † 26. 1. 1962 New York (USA), odborník v oboru letecké techniky, odbojář.
Maturoval na táborské reálce a ve školním roce 1913/14 začal studovat na české technice v Praze obor spojovací technika. 1914 narukoval na východní frontu, 1919 padl do ruského zajetí. Po vzniku československých legií se stal jejich příslušníkem. Do Československa se vrátil přes Vladivostok a USA. Dostudoval techniku s titulem diplomovaný inženýr. Od poloviny 20. let pracoval na ministerstvu veřejných prací v odboru letectví a ve 30. letech byl jeho přednostou. Po okupaci Československa hitlerovským Německem musel z ministerstva odejít a až do 1945 učil na střední průmyslové škole v Praze. Během okupace byl obviněn ze spolupráce s exilovou vládou v Londýně, ale proces se v důsledku skončení druhé světové války v květnu 1945 neuskutečnil. 1945 až 1948 působil jako ředitel odboru letectví ministerstva dopravy a zároveň jako ředitel Československých aerolinií. Ve druhé polovině 30. let se stal členem výboru Aeroklubu Republiky Československé. Tuto instituci zastupoval i v Mezinárodní letecké federaci (FAI). Od 1946 byl členem Leteckého poradního sboru při Hospodářské radě vlády ČSR. Na přelomu let 1947–48 odešel B. i s rodinou do emigrace. Nejprve žil v Paříži a účastnil se tam činnosti v československých exilových institucích, potom přesídlil do USA a zastával tam funkce vedoucího zaměstnance v International Civil Aviation Organisation (ICAO) v New Yorku a v Montrealu.