Radoslav Selucký: Porovnání verzí

Z Valašský odbojový spolek
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 2: Řádek 2:
  
 
Československý letec a odbojář.
 
Československý letec a odbojář.
 +
  
  
Řádek 9: Řádek 10:
 
Po odchodu z armády létal u leteckého oddělení firmy Baťa z letiště Otrokovice. Dne 17.8.1934 měl ve Španělsku s letadlem Aero 35 poruchu motoru, nouzově přistál ve vinici, sám byl lehce zraněn, cestující si zlomil nohu (dle práce Josefa Studeného a knihy Ikarové bez legend a bájí od Oldřicha Doubka).
 
Po odchodu z armády létal u leteckého oddělení firmy Baťa z letiště Otrokovice. Dne 17.8.1934 měl ve Španělsku s letadlem Aero 35 poruchu motoru, nouzově přistál ve vinici, sám byl lehce zraněn, cestující si zlomil nohu (dle práce Josefa Studeného a knihy Ikarové bez legend a bájí od Oldřicha Doubka).
 
Od roku 1935 létal u ČSA. Dne 11.9.1937 po startu z Bratislavy do Brna mu začal hořet motor, přistál zpět na letišti, letadlo Avia Fokker IX OK-AFF shořelo. Pilot Radoslav Selucký a další tři lidé zraněni (dle práce Josefa Studeného).
 
Od roku 1935 létal u ČSA. Dne 11.9.1937 po startu z Bratislavy do Brna mu začal hořet motor, přistál zpět na letišti, letadlo Avia Fokker IX OK-AFF shořelo. Pilot Radoslav Selucký a další tři lidé zraněni (dle práce Josefa Studeného).
Po okupaci v roce 1939 odešel ilegálně do Polska, měl být s ostatními letci transportován do Francie, ale na poslední chvíli si odjezd rozmyslel a zůstal v Polsku, do polského letectva však nevstoupil. Po napadení Polska 1. září 1939 Německem, a 17.září 1939 Sovětským svazem padl do Sovětského zajetí, byl internován, ale odešel od skupiny pplk. Ludvíka Svobody a od listopadu 1939 začal pracovat pro sovětskou vojenskou rozvědku. Byl v Moskvě krátce vyškolen a poslán přes Slovensko do protektorátu Čechy a Morava. S ním taky bývalý vojenský pilot a letecký konstruktér Jaroslav Lonek, a bývalí piloti Vladislav Bobák, Miloslav Hůla a Jan Vycpálek. Jejich úkolem bylo vybudovat v protektorátu zpravodajskou síť a předávat informace sovětské vojenské rozvědce.
+
Po okupaci v roce 1939 odešel ilegálně do Polska, měl být s ostatními letci transportován do Francie, ale na poslední chvíli si odjezd rozmyslel a zůstal v Polsku, do polského letectva však nevstoupil. Po napadení Polska 1. září 1939 Německem, a 17.září 1939 Sovětským svazem padl do Sovětského zajetí, byl internován, ale odešel od skupiny pplk. Ludvíka Svobody a od listopadu 1939 začal pracovat pro sovětskou vojenskou rozvědku. Byl v Moskvě krátce vyškolen a poslán přes Slovensko do protektorátu Čechy a Morava. S ním taky bývalý vojenský pilot a letecký konstruktér Jaroslav Lonek, a bývalí piloti [[Vladislav Bobák]], [[Miloslav Hůla]] a [[Jan Vycpálek]]. Jejich úkolem bylo vybudovat v protektorátu zpravodajskou síť a předávat informace sovětské vojenské rozvědce. Do jejich sítě patřil i [[Gustav Košulič]].
 
V únoru 1940 se jako sovětský agent vrátí do Prahy. Kontaktuje své známé letce, zaměstnance ČSA a začne budovat zpravodajskou síť. Jedním z kontaktovaných je bývalý pilotní žák Jaroslav Bednář, toho času obchodní cestující z Modřan, který je udá Gestapu. Radoslav Selucký je zatčen začátkem března 1941, hned po něm i ostatní: bývalý pilot Otakar Šubrt, bývalý pilot Oldřich Doubek, bývalý radiotelegrafista Jan Kupka, bývalá stevardka Marie Stará a mnoho dalších. Jsou vyslýcháni, vězněni, mnozí popraveni.
 
V únoru 1940 se jako sovětský agent vrátí do Prahy. Kontaktuje své známé letce, zaměstnance ČSA a začne budovat zpravodajskou síť. Jedním z kontaktovaných je bývalý pilotní žák Jaroslav Bednář, toho času obchodní cestující z Modřan, který je udá Gestapu. Radoslav Selucký je zatčen začátkem března 1941, hned po něm i ostatní: bývalý pilot Otakar Šubrt, bývalý pilot Oldřich Doubek, bývalý radiotelegrafista Jan Kupka, bývalá stevardka Marie Stará a mnoho dalších. Jsou vyslýcháni, vězněni, mnozí popraveni.
 
Radoslav Selucký byl popraven gilotinou 28.7.1943 ve věznici Plötzensee v Berlínské čtvrti Charlottenburg (dle ustrcr.cz)
 
Radoslav Selucký byl popraven gilotinou 28.7.1943 ve věznici Plötzensee v Berlínské čtvrti Charlottenburg (dle ustrcr.cz)
Řádek 17: Řádek 18:
 
Radoslav Selucký byl po válce vyznamenán Československým válečným křížem 1939 »in memoriam« (Věstník MNO, část osobní 1945, č. 42, str. 371)
 
Radoslav Selucký byl po válce vyznamenán Československým válečným křížem 1939 »in memoriam« (Věstník MNO, část osobní 1945, č. 42, str. 371)
  
Zdroje (mimo informací z desek):
+
Zdroje : AVOS, (mimo informací z desek):
 
Ikarové bez legend a bájí od Oldřicha Doubka
 
Ikarové bez legend a bájí od Oldřicha Doubka
 
mestokyjov.cz, Odbojová činnost
 
mestokyjov.cz, Odbojová činnost

Verze z 24. 11. 2022, 10:43

*21.3.1904 (Kyjov) - † 28.7.1943 (Berlin, věznice Plötzensee)

Československý letec a odbojář.


Radoslav Selucký se narodil 21.3.1904 v Kyjově. Otec byl Konstantin Selucký, obuvník, matka Ludmila, rozená Sotolářová (dle matriky narozených města Kyjov 1890 – 1905, číslo 5507, ke čtení na stránkách mza.cz) V roce 1924 se učil létat v pilotní škole v Chebu (Protinacistický odboj v obci Bedihošť) V létě 1930 létal na hydroplánech u leteckého detachementu v Boce Kotorské, kde vlekal terče pro naše protiletadlové dělostřelce (dle knihy Ikarové bez legend a bájí od Oldřicha Doubka, který tam s tehdy taky létal) Po odchodu z armády létal u leteckého oddělení firmy Baťa z letiště Otrokovice. Dne 17.8.1934 měl ve Španělsku s letadlem Aero 35 poruchu motoru, nouzově přistál ve vinici, sám byl lehce zraněn, cestující si zlomil nohu (dle práce Josefa Studeného a knihy Ikarové bez legend a bájí od Oldřicha Doubka). Od roku 1935 létal u ČSA. Dne 11.9.1937 po startu z Bratislavy do Brna mu začal hořet motor, přistál zpět na letišti, letadlo Avia Fokker IX OK-AFF shořelo. Pilot Radoslav Selucký a další tři lidé zraněni (dle práce Josefa Studeného). Po okupaci v roce 1939 odešel ilegálně do Polska, měl být s ostatními letci transportován do Francie, ale na poslední chvíli si odjezd rozmyslel a zůstal v Polsku, do polského letectva však nevstoupil. Po napadení Polska 1. září 1939 Německem, a 17.září 1939 Sovětským svazem padl do Sovětského zajetí, byl internován, ale odešel od skupiny pplk. Ludvíka Svobody a od listopadu 1939 začal pracovat pro sovětskou vojenskou rozvědku. Byl v Moskvě krátce vyškolen a poslán přes Slovensko do protektorátu Čechy a Morava. S ním taky bývalý vojenský pilot a letecký konstruktér Jaroslav Lonek, a bývalí piloti Vladislav Bobák, Miloslav Hůla a Jan Vycpálek. Jejich úkolem bylo vybudovat v protektorátu zpravodajskou síť a předávat informace sovětské vojenské rozvědce. Do jejich sítě patřil i Gustav Košulič. V únoru 1940 se jako sovětský agent vrátí do Prahy. Kontaktuje své známé letce, zaměstnance ČSA a začne budovat zpravodajskou síť. Jedním z kontaktovaných je bývalý pilotní žák Jaroslav Bednář, toho času obchodní cestující z Modřan, který je udá Gestapu. Radoslav Selucký je zatčen začátkem března 1941, hned po něm i ostatní: bývalý pilot Otakar Šubrt, bývalý pilot Oldřich Doubek, bývalý radiotelegrafista Jan Kupka, bývalá stevardka Marie Stará a mnoho dalších. Jsou vyslýcháni, vězněni, mnozí popraveni. Radoslav Selucký byl popraven gilotinou 28.7.1943 ve věznici Plötzensee v Berlínské čtvrti Charlottenburg (dle ustrcr.cz)

Manželka Radoslava Seluckého byla vězněna v Hodoníně a zemřela tam (mestokyjov.cz, Odbojová činnost) Dcery Radoslava Seluckého, Jaroslavy, se ujal generál Radola Gajda (valka.cz, Skupina letců: Výsadky ve WW II) Radoslav Selucký byl po válce vyznamenán Československým válečným křížem 1939 »in memoriam« (Věstník MNO, část osobní 1945, č. 42, str. 371)

Zdroje : AVOS, (mimo informací z desek): Ikarové bez legend a bájí od Oldřicha Doubka mestokyjov.cz, Odbojová činnost valka.cz, Skupina letců: Výsadky ve WW II ct24.ceskatelevize.cz:První československá letuška byla za války aktivní odbojářkou (Marie Stará) Protinacistický odboj v obci Bedihošť ustrcr.cz: dokumentace popravených Čechoslováků za druhé světové války v Berlíně – Plötzensee